© Alain Scherer© Odile Bernard Schröder© Odile Bernard Schröder© Odile Bernard Schröder© Odile Bernard Schröder

PERFORMANCE — "Ik droom van dit stuk als 'tegengif'. Een 'tegengif' tegen de rituelen van het westerse theater, zijn frontaliteit, zijn tijdsgebondenheid, zijn krachtsverhoudingen.

"We bevinden ons in een gesloten ruimte, zonder tribune of scène. Dicht bij elkaar. In een beperkt gezelschap. Op hetzelfde niveau. De toeschouwers kunnen zelf kiezen wanneer ze willen komen kijken, omdat er verschillende voorstellingen per dag zijn – net zoals in de cinema of de jaarmarkttheaters. En dankzij deze intimiteit, deze nabijheid, deze schitterende beslotenheid van een juwelenkistje kunnen we ten volle genieten van de verfijnde exuberantie – een beetje zoals de theyyamrituelen van Malabar, waar de prachtige, imposante kostuums van de dansers-goden hen onderscheiden en tegelijk dichter brengen bij hen die komen kijken en om een gunst komen vragen. Op het ritme van betoverende Oekraïense, Filippijnse of Sefardische melodieën, stel ik mij dit veeltalige recital, gestrikt in een kostuum-beeld van Romain Brau, voor als een kronkelende aaneenschakeling van dans en zang."

François Chaignaud

contact ART HAPPENS